shift

برند، هویت، لوگو؛ تفاوت در چیست؟

برند، هویت، لوگو؛ تفاوت در چیست؟

ایمان
دسته: بازاریابی و تبلیغات  تگ ها: تفاوت برند لوگو هویت چیست , هویت تجاری چیست , برند چیست , لوگو چیست , تفاوت برند با لوگو چیست

 

لوگوی شما برند شما نیست، هویت کسب و کار شما هم نیست. لوگو، هویت و برند هر یک نقش های گوناگونی دارند، که اگر با هم بیامیزند، یک تصویر متحد از یک محصول یا حرفه را نشان می دن.

براساس تحقیقات انجام شده، سه مفهوم برند، هویت تجاری و لوگو با هم اشتباه گرفته می شن و معمولا عامه تمایز مشخصی بین این سه مفهوم قائل نمی شن. در این مقاله سعی بر اون دارم تا این تفاوت را تا حد امکان روشن کنم.

بگذارید با برند شروع کنم.

اپل

برندینگ

مشخصا برندینگ مفهوم سرسری و پیش پا افتاده ای نیست – می‌شه از تعداد بسیار زیاد مقالات و کتاب هایی که در این زمینه به چاپ رسیده به این موضوع پی برد- اگرچه بخوام به طور خلاصه شما را با برند آشنا کنم، بیان یک مثال پر بیراه نیست.  می‌شه گفت یک برند مثل یک ارگان، سرویس یا یک محصول هست که برای خودش شخصیتی داره. این شخصیت در حقیقت از برداشتی که بیننده ی اون ارگان، سرویس یا محصول داره، شکل می گیره. پس تا اینجا این نکته روشن شد که برند در اثر پیدایش شخصیتی بوجود می یاد که از برداشت مخاطب منتج شده، پس یک طراح، برند را بوجود نمی‌یاره بلکه این بیننده است که اون را ایجاد می‌کنه. نقش یک طراح بستر سازی مناسب برای بوجود آمدن برند هست.

بسیاری بر این باورند که یک برند مجموعه ای از المان های محدود هست. مثلا چند رنگ، تعدادی فونت مشخص، یک لوگو، یک شعار و شاید یک موسیقی مشخص. در واقعیت برند مفهومی‌بسیار پیچیده تر داره. شاید بتوان گفت برند یک “تصویر واحد” هست.

ایده بنیادی و مفهوم اصلی پشت داشتن یک تصویر واحد، این هست که هر آنچه  یک کمپانی انجام می‌ده، هرچی داره و هرچی تولید می‌کنه می‌بایست ارزش ها و اهداف اون کمپانی بعنوان یک کل واحد را نشان بده و تقویت کنه.

هماهنگی بین تمام اعمال و محصولات و مایتعلق، با ایده بنیادی اون کمپانی هست که اون را بعنوان یک شرکت نشان می‌ده، هدایت می‌کنه و اعتقاداتش را متمایز می‌کنه و اصلا مشخص می‌کنه چرا وجود داره. پس می‌شه گفت این مفهوم تنها به داشتن چند رنگ، چند فونت و یک لوگو و شعار خلاصه نمی‌شه.

برای روشن تر شدن این موضوع اجازه بدید شرکت اپل را مثال بزنم. اپل بعنوان یک کمپانی شناخته شده در زمینه IT، خود را بعنوان یک شرکت انسان دوست و حامی ‌اخلاق با اهداف والای انسانی و اخلاقی (ساختن دنیایی بهتر برای انسان ها) که در جامعه بسیار فعال است جا انداخته. این ارزش های  کسب و کار آنها در تمامی ‌کارهایی که انجام میدن جلوه گره. از تولید تمامی ‌محصولات و تبلیغات خلاقانه آن ها تا خدمات پس از فروشی که ارائه می‌کنند. اپل خود را بعنوان یک برند دوست دار انسان که واقعا نیاز آن ها را درک می‌کنه و در صدد بهتر کردن زندگی همین مردم هست جا انداخته. این خود باعث می‌شه وقتی مردم محصولات اپل را خریداری می‌کنند خود را جزئی از اون برند بدونن –  مثل یک هم قبیله ای-  در واقع این ارتباط عاطفی هست که برند آن ها را بوجود می‌یاره نه فقط محصولاتشون یا لوگوی جمع جورشون.

مک دونالد

هویت تجاری

هویت تجاری نقش اصلی را در شکل گیری برند ایفا می‌کنه.

در بیشتر موارد، طراحی هویت تجاری مربوط به طراحی تمامی ‌جلوه های دیداری یک کمپانی بر اساس قواعدی مشخص هست. این قواعد که به شکل گیری هویت یک مجموعه منجر می‌شه، شامل چگونگی پیاده سازی یک هویت منسجم و واحد در قالب های دیداری گوناگون می‌شه. در این مرحله است که استفاده از یک الگوی مشخص، استفاده از رنگ، فونت، قالب و اندازه اهمیت پیدا می‌کنه. در واقع این قواعد هستند که باعث انسجام یک کمپانی می‌شه و همین قواعد هستند که باعث شناخته شدن و تمایز برند در یک نگاه می‌شن.

هویت یک کمپانی یا “تصویر” اون از بسیاری از المان های دیداری تشکیل می‌شه که از اون جمله می‌شه به:

  • یک لوگو (نمادی که کل مجموعه کمپانی را نمایندگی می‌کنه)
  • نوشت افزار (سربرگ + کارت ویزیت + پاکت نامه، و غیره)
  • ابزار بازاریابی (آگهی، بروشور، کتاب، وب سایت ها، و غیره)
  • محصولات و بسته بندی (محصولات فروخته شده و بسته بندی که در اون آمده)
  • طراحی پوشاک (لباسی است که توسط کارکنان پوشیده می‌شه)
  • طراحی محیطی (طراحی داخلی و بیرونی)
  • پیام ها و اقدامات (پیام های منتقل شده از طریق روش های غیر مستقیم و یا مستقیم ارتباطات)
  • المان های ارتباطی دیگر (صدا، بو، لمس، و غیره.)
  • هر چیز دیداری دیگری که نشان دهنده کسب و کار هست.

همه این المان ها هویت تجاری را شکل می‌دن و باید به حمایت از نام تجاری به عنوان یک کل برخیزن. با این حال لوگو، نماینده یک برند یک نشان دیداری و نماد و سمبل یک کسب و کار به عنوان یک کل هست.

مایکروسافت

لوگو

برای درک بهتر اینکه لوگو چیه، باید ابتدا به این موضوع که لوگو به چه منظور بوجود می‌یاد، پی ببریم.

لوگو برای شناسایی برند بوجود می‌یاد.

در واقع لوگو، یک برند را در قالب یک نشان، نوشته، امضا به تصویر می‌کشه.

قرار نیست یک لوگو باعث موفقیت یک کمپانی بشه یا اون را بطور کامل توضیح بده. لوگو معنای خود را از کیفیت برندی که به تصویر می‌کشه، می‌گیره و نه برعکس اون. لوگو برای شناسایی بوجود می‌یاد و نه برای توضیح.

برای درک بهتر این موضوع، برند را مانند شخصیت انسان تصور کنید. ما ترجیح می‌دیم دیگران ما را با اسم هایمان صدا بزنند تا با ویژگی های بارز شخصیتیمان که سخت در حافظه می‌مونند. مثلا ما را با “آرمان، حسام، آرزو و…” بنامند تا با عبارت “همون آدم عینکی و مو مشکی که خوش خنده هم هست”. به همین ترتیب لوگو هم قرار نیست نمود شخصیتی و عملی یک برند باشه بلکه قرار است وسیله ای برای شناخت و تمایز اون برند و راهی برای بیاد سپاری هرچه بیشتر اون باشه.

لازم بذکر است که بعد از اینکه یک لوگو به چشم آشنا میشه همون نقشی را بازی می‌کنه که وقتی شما اسم یک شخص رو بیادتون میمونه و اون شخص را با اون نام می‌شناسید.

پس می‌شه گفت: لوگو، یک کسب و کار یا محصول را به ساده ترین شکل قابل شناسایی می‌کنه.

حالا بگذارید آنچه گفتم را خلاصه کنم:

  • برند: یک تصویر عاطفی متحد درک شده توسط مخاطب بعنوان یک کل.
  • هویت: جنبه های دیداری یک کسب و کار که در شکل گیری برند نقش ایفا میکند.
  • لوگو: یک کسب و کار را در قالبی بسیار ساده – یک نشان، شکل یا … – قابل شناسایی می‌کند.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشه. منتظر نظرات شما هستم. شما در مورد تعاریف و تمایزات سه مفهوم برند، هویت و لوگو چی فکر می‌کنید؟

نظر خود را بنویسید...
ارسال نظر
لغو