shift

مواد لازم برای طراحی یک لوگوی حرفه‌ای

مواد لازم برای طراحی یک لوگوی حرفه‌ای

ایمان
دسته: طراحی  تگ ها: لوگو چیست , طراحی لوگو , طراحی لوگوی حرفه ای , نرم افزار طراحی لوگو , اصول طراحی لوگو

 

در این مقاله سعی دارم تا مواردی که برای طراحی یک لوگوی حرفه ای لازمه رو بیان کنم. شاید خود شما با خوندن این مطلب راغب به طراحی یک لوگو برای حرفه خودتون بشید. اگر نیاز به طراحی یک لوگوی حرفه ای هم داشتید می‌تونید صفحه برآورد ما رو ببینید و با ما همکاری کنید.

موارد لازم برای طراحی یک لوگوی حرفه ای از این قراره:

1. بدانید لوگو چیست و چه چیزی را نشان می‌دهد

قبل از اینکه شروع به طراحی لوگو کنید مهمه که بدونید اصلا لوگو قراره برای شما چه کاری انجام بده! لوگو فقط یک علامت یا نشانه نیست. لوگو با استفاده از اشکال، فونت‌ها و رنگ‌ها برند شما را نشان می‌دهد.

لوگو برای ایجاد حس مناسب از برند در مخاطب نقش مهمی رو بازی می‌کنه. نقش دیگر لوگو ایجاد تمایز برند شما با دیگرانه. وظیفه طراح است تا لوگویی طراحی کنه تا نقش‌های لوگو رو بخوبی ایفا کنه! اگر هنوز هم سوالاتی در این زمینه در ذهن شما وجود داره حتما این لینک مربوط به ویکی پدیا رو ببینید.

2. اصول طراحی لوگو رو بشناسید

حالا که فهمیدید، لوگو قراره چه کاری انجام بده، باید بدونید چه چیزی لوگو رو زیبا و مناسب برای هدفش می‌کنه. من این اصول رو به شکل زیر خلاصه کردم:

1.2 لوگو باید ساده باشد

لوگوی ساده، فرایند تشخیص رو بسیار ساده می‌کنه. از طرفی باعث می‌شه راحت تر به خاطر سپرده بشه و در نهایت سبب می‌شه قابل استفاده در مکان‌های مختلف بشه.

2.2 لوگو باید در حافظه راحت نقش ببندد

شاید این ویژگی از سادگی نشئت بگیره که قبلا گفتم اما پارامترهای دیگری مثل استفاده از المان‌های نوشتاری یا شکلی متمایز و یکتا هم می‌تونه همچین کاری رو انجام بده. لوگو باید به راحتی در یاد بمونه، چون این یکی از نقش‌های اصلی لوگو هست و قراره نماینده برند باشه. مثل اسم شما که نماینده شماست.

3.2 لوگو باید در گذر زمان ثابت باشد

لوگو باید در گذر زمان تغییر نکنه! پس باید المان‌هایی که مربوط به یک بازه زمانی مشخص هستند رو نداشته باشه. همیشه در هنگام طراحی لوگو این سوال رو بپرسید. آیا من این لوگو رو 10، 20 یا 30 سال دیگه هم دوست خواهم داشت؟

4.2 لوگو باید بدرد همه جا بخورد

طراحی لوگو باید بشکلی باشه که در مکان‌های استفاده مختلف، با رنگ‌های مختلف و با ابعاد مختلف جلوه و اثرگذاری خودش رو از دست نده. پس به طور عام می‌شه گفت: لوگو باید وکتور باشه –تا در ابعاد مختلف کیفیت یکسانی داشته باشه- حتی المکان رنگ‌های زیاد و گرادیان رنگ نداشته باشه.

5.2 لوگو باید برای برند مناسب باشد

لوگو باید حسی که برند در مخاطب قراره ایجاد کنه رو تقویت کنه. مثلا استفاده از فونت‌های خشن و نوک تیز برای یک برند که با بچه‌ها سروکار داره اصلا درست نخواهد بود. اما شاید همون فونت برای یک مجموعه قضایی مناسب باشه.

3. از موفقیت‌ها و اشتباهات دیگران درس بگیرید

حالا که با اصول طراحی یک لوگوی خوب آشنا شدید، می‌تونید لوگوی خوب را از بد تشخیص بدید. اگر به لوگوهای موفق نگاه کنید و دلایل موفقیت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید حتما نکات مهمی را خواهید آموخت و ایده‌های سازنده ای بدست خواهید آورد.

بعنوان یک مثال خوب لوگوی شرکت Nike رو مثال می‌زنم. این لوگو توسط کارولین دیویدسون در سال 1971 و با قیمت 35 دلار طراحی شد که همچنان یک لوگوی قوی، به یاد ماندنی، موثر، بی رنگ و چند کاره است. این لوگو ساده، گیرا، سیال و سریعه و نشانگر بال خدای پیروزی، Nike، در اساطیر یونانیه!

Nike یک نمونه از لوگوهای موفق هست، خود شما می‌تونید با نگاه کردن به لوگوهای برندهای معروف و پرسیدن این سوال که چه چیزی این لوگو رو عالی می‌کنه؟! چیزهای زیادی درک کنید.

لوگوهای بد هم منشا خدماتی خواهند بود اگر لقمان وار بهشون نگاه کنید. به این لینک سری بزنید و لوگوهای بد رو ببینید. ببینید چرا این لوگوها بد هستند. چرا شما رو جذب نمی کنن. حتما نکات آموزنده بسیاری در اونها خواهید دید.

4. متدولوژی طراحی لوگوی خود را مشخص کنید

حال که شما می‌دونید لوگو چیه؟ چه نقشی داره؟ اصول طراحی چیه و چرا یک لوگو موفق یا ناموفق می‌شه؟ باید سخت ترین مرحله رو شروع کنید و اون پیدا کردن متدولوژی طراحی شماست. شما بعنوان طراح لوگو روش منحصر بفردی خواهید داشت و این یک مسئله کاملا شخصیه اما همواره یک متدولوژی المان‌های زیر را در بر خواهد داشت:

1. داشتن بریف طراحی

2. Brainstorm و تحقیقات

3. طراحی روی کاغذ

4. زدن نمونه‌های کار و بررسی

5. ارائه به مشتری و گرفتن نظرات

6. بازبینی و برطرف کردن ایرادات و افزودن نکات لازم

5. بر نرم افزارهای مورد نیاز برای طراحی مسلط شوید

حال که مراحل طراحی خود را مشخص کردید باید به نرم افزار لازم برای جان بخشیدن به لوگوی خود مسلط شوید (Adobe Illustartor نرم افزار استانداردی برای طراحی لوگو هست). متوجه باشید، شما تنها با آشنایی با نرم افزار، طراح خوبی نخواهید بود بلکه می‌بایست Brainstorm قوی و ایده‌های جالبی داشته باشید. این مرحله تنها برای دیجیتال کردن طرح‌های دستی یا درون ذهن شماست. شما باید نسخه‌های دیجیتال طرح خود را به مشتری ارائه کنید و تمام بازبینی به شکل دیجیتال صورت خواهد گرفت. در نهایت پس از بازبینی و برطرف کردن نقائص شما یک لوگوی حرفه ای خواهید داشت.

نظر خود را بنویسید...
ارسال نظر
لغو